مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 81 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 81 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری اخلاق
پیشینه تحقیق اخلاق
مبانی نظری نظریه های اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های اخلاق
مبانی نظری نظریه های علمی اخلاق
فصل دوم پایان نامه نظریه های علمی اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نظریه های علمی اخلاق تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های علمی اخلاق در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

نظریه های علمی اخلاق 

 

نظریه های علمی برای تبیین نظام اخلاقی افراد، به ویژگی-های زیستی و طبیعی یا عوامل ذهنی و ظرفیت های شناختی یا جامعه و عوامل اجتماعی توجه دارند و البته متعاقب هر کدام از این تأکیدات، برداشت خاصی از اخلاق، بزرگنمایی می شود و وجوه دیگری از اخلاق، کم رنگ جلوه می کند. گروه اول اخلاق را با صفاتی چون همدردی، همدلی، مهربانی، شفقت، دگردوستی و … معرفی می کنند. گروه دوم بر اصول اخلاقی همچون عدالت، انصاف و حقوق و … تأکید می کنند. و گروه سوم بر وجدان، احساس گناه، احساس شرم، رفتارهای جامعه گرا و … دست می گذارند. امّا بدون تردید اخلاق شامل همۀ این صفات و ویژگی هاست و برای تکمیل مفهوم اخلاق باید متبین ها و معلولهای نظریه های مذکور را تلفیق کرد. متعاقب آن برای تبیین اخلاق، باید مبین ها و علت های آنها را با یکدیگر تلفیق نمود.

 

 

 

   چگونگی این تلفیق به ظرفیت متفاوت علت ها و مبین های پیش گفته، بستگی دارد. پیشتر یاد آور شدیم همۀ این نظریه ها بر نقش جامعه و زندگی اجتماعی یا به عنوان علت و عامل اصلی نظام اخلاقی یا به عنوان زمینه برای شکوفایی ظرفیت های اخلاقی که از پیش  در وجود افراد نهاده شده اند تأکید دارند. از علل اساسی مورد توجه نظریه ها، جامعه، بیشتر از طبیعت، ارگانیسم و ذهن، ظرفیت تلفیقی دارد. اما جامعه به مفهومی که در نظریه های رایج به کار رفته است نقایصی دارد که از ظرفیت تلفیقی آن می کاهد. تأکید این نظریات بر جامعه، عمدتاً تقلیل گرایانه است و نقش عوامل دیگر را نادیده می گیرد. مهم تر از آن، تصویر اثباتی و طبیعت گرایانۀ این نظریه ها از جامعه و نادیده انگاشتن هویت آگاهانه و معنایی آن می باشد که به تبع آن، تنوع جوامع و فرهنگ ها نادیده انگاشته می شود و تمامی آنها در یک نگاه تک خطی به تاریخ بشری، به گذشتۀ جهان تجدد فروکاسته می شوند.     

     با برداشتی وسیع تر از جامعه، تا حدود زیادی کاستی-های گفته شده را می توان مرتفع نمود؛ تفسیری از جامعه که بدون تقلیل عوامل طبیعی، زیستی، ذهنی و اجتماعی به یکدیگر، دیالکتیک این عوامل را در یک کل تبیین نماید و مهم تر از آن، تنوع تمدنی و فرهنگی جوامع مختلف را لحاظ نماید. اصطلاح «جهان اجتماعی» در ادبیات پدیدارشناسی، تاحدود زیادی از این ظرفیت برخوردار است.

 

 

 

     جهان، واژه ای است که برای اشاره به پدیده ها و مجموعه های بزرگ، همچون هستی، طبیعت، غرب و … به کار می رود. «جهان اجتماعی» تباری پدیدارشناسانه دارد و به جامعه اشاره می کند. جهان اجتماعی در «بزرگی» و «سختی و صلبی» همانند طبیعت است ولی هویت آگاهانه جامعه را پاس می دارد و از تقلیل طبیعت  گرایانۀ آن پیشگیری می کند. به عبارت دیگر اگرچه پدیده های اجتماعی را همچون طبیعت، بزرگ و بیرونی (واقعیت دار) تصویر می کند ولی این معنا را حفظ می کند که این پدیده بزرگ و بیرونی فراورده ای انسانی است.     

 

 

 

 

جهان اجتماعی، فراوردۀ کنش انسان‌ها در محدودۀ جهان طبیعی و عالم ماورالطبیعی است. کنش انسانی معنادار و دارای وجوه شناختی، ارزشی و ارادی است. کنش اجتماعی نوعی از کنش انسانی معطوف و ناظر به دیگری و دارای معنای اجتماعی است. کنش های اجتماعی و پیامدهای آنها، هستۀ مرکزی جهان اجتماعی را شکل می دهند که از آن به فرهنگ و جامعه تعبیر می شود. این پدیده ها، فراورده هایی انسانی اند و هویت و ماهیتی بیرون از جهان اجتماعی ندارند. ولی جهان اجتماعی ظرفیت فراروندگی و گستردگی دارد و گسترۀ مرزهای آن بخش هایی از جهان  طبیعت و ماورالطبیعت را نیز در بر می گیرد. 

 

 

 

 

به میزانی که انسان‌ها به جهان طبیعت و ماورالطبیعت آگاه می شوند و زندگی اجتماعی آنها از این آگاهی متأثر می شود یا به تأثیر این دو جهان در زندگی خویش واقف می شوند، گسترۀ جهان اجتماعی خویش را تا این دایرۀ آگاهی، فرا می برند. این سری پدیده ها اگرچه درون جهان اجتماعی و بخشی از آنند، ولی بیرون از جهان اجتماعی نیز از هویت و ماهیت خاص خود برخوردارند که صرفاً قابل تقلیل به جهان اجتماعی و زمینۀ فرهنگی و اجتماعی آن نیستند. به عنوان مثال می توان به پزشکی و سلامت، اشاره کرد. این پدیده ها اگرچه درون جهان اجتماعی قرار می گیرند و دارای معنا و کارکرد اجتماعی هستند و به همین دلیل موضوع جامعه شناسی قرار می گیرند ولی هویت آنها قابل تقلیل به جهان اجتماعی نیست زیرا آنها درون طبیعت و بیرون از جهان اجتماعی نیز دارای هویت اند. به همین دلیل جامعه شناسی پزشکی، اگرچه کارکرد و ضرورت خاص خود را دارد، نمی تواند جایگزین علم پزشکی شود. همین وضعیت را می توان برای پدیده هایی چون دین و اخلاق و … قائل شد. بدین ترتیب درون جهان اجتماعی پدیده های متفاوتی وجود دارد، پدیده هایی که صرفاً هویت اجتماعی دارند و پدیده هایی که هویت اجتماعی صرف ندارند.

 

 

 

 

 هر جهان اجتماعی دارای سه قلمرو نمادی(فرهنگ)، نهادی(جامعه) و فردی(شخصیت)است. اخلاق در مقام اصول و ارزش‌های اخلاقی در قلمرو نمادی و در قالب هنجارهای اخلاقی در قلمرو نهادی و در قالب ملکات اخلاقی در قلمرو فردی هر جهان اجتماعی حضور دارد. فرد با عضویت در جهان اجتماعی، ضمن بازتولید آن، خود نیز واجد هویتی می شود که هستۀ اصلی آن نظام اخلاقی اوست. نظام اخلاقی فرد، هویت او و جهان اجتماعی در تکوین، تداوم و تغییر یکدیگر مشارکت می کنند.

 

 

 

      نظام اخلاقی فرد دارای وجوه شناختی، نگرشی و توانشی و محصول ابعاد هویتی او، یعنی؛ محصول دیالکتیک وجوه سه گانۀ ارگانیسم، من مفعولی و من فاعلی اوست. ارگانیسم امتداد وجودی او در جهان طبیعت است. من مفعولی او ناشی از زمینۀ فرهنگی و عضویت اجتماعی او یا امتداد وجودی او در جهان اجتماعی است. من فاعلی، خود فردی او و امتداد وجودی اش در عالم ماوراالطبیعه است.

 

 

 

 

   اخلاق یکی از قلمروهای زایای اندیشه بشری است ولی در نظام دانشگاهی ایران به عنوان یک رشته مستقل درسطوح تحصیلات تکمیلی شکل نگرفته­ است.از میان فلسفه­های مضاف،فلسفه اخلاق بی­ رونق­ترین حوزه­ها است. روان­شناسی و جامعه­شناسی اخلاق نیز در وضعیت نامناسب­تری قرار دارند. بنابراین در ایران پژوهش­های اخلاق از نظر کمّی و کیفی بی­رونق­اند. در ادامه پاره­ای از پژوهش­های دانشگاهی را که درباره اخلاق صورت گرفته­اند بررسی می­کنیم.

 

 

 

نقد تطبیقی شیوه­های تربیت اخلاقی در نزد قدما و روانشناسان معاصر/خسرو باقری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، 1364. باقری با بررسی چهار مکتب روانکاوی(فروید)، رفتارگرایی(اسکینر)، رشد شناختی(پیاژه)، انسان­گرایی(راجرز) و اخلاق قدما از جمله ابن مسکویه، خواجه نصرالدین طوسی و ملا مهدی نراقی، به مقایسۀ مبانی روش­شناختی، مبانی روان­شناختی و   شیوه­های تربیت اخلاقی قدما و نظریات روانشناسی مدرن پرداخته است. ایشان نقاط قوت و ضعف دیدگاهها جدید و قدیم را یادآوری و نکات قابل استفادۀ آنها را بر می­شمارد؛ در مبانی روانشناختی نکات زیر را مهم می­بیند: در هر تحلیلی از اخلاق باید اراده و اختیار فرد، نحوۀ تأثیر نیروهای روانی و انگیزه­ها، ریشه­های ناخودآگاه اعمال، شرایط و محرک های طبیعی، گنجایش شناختی فرد، برداشت و تلقی فرد از خویشتن را لحاظ کنیم. و در شیوه­های تربیتی نیز نکات زیر را برجسته می­داند: حفظ حد اعتدال در کنترل قوۀ غضب و شهوت، معاشرت با افراد خوب و پیشگیری از حشر با افراد بد، وادار کردن نفس به کارهای مطلوب، تقدم شناخت معایب اخلاقی برتلاش برای رفع آنها، ضرورت فعالیت خودجوش متربی در تربیت اخلاقی، ضرورت تمایز میان آداب و رسوم و اخلاق، توجه به شکل­گیری مفهوم «خود» نزد متربی.

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مروری مبانی نظری در مورد نظریه های علمی اخلاق 1

2-3-3- 1-  دیالکتیک جهان اجتماعی 6

2-3-3- 1-1-  قلمرو نهادی جهان اجتماعی 8

2-3-3- 1 – 2-  قلمرو نمادی جهان اجتماعی 12

توجیه گری سطوح مختلفی دارد: 12

2-3-3- 1 – 3-  قلمرو فردی جهان اجتماعی 15

2-3-4- خلاصه  نظریه های علمی اخلاق 20

-3-4- خلاصه  نظریه های علمی اخلاق 26

مروری پیشینه نظری پژوهش در مورد نظریه های علمی اخلاق   32

2-3-5- چارچوب نظری 44

2-3-5- 1-  مدل نظری 70

6-1- فهرست منابع 74

 

سنجش کیفیت زندگی در محلات شهری در راستای ارتقاء کیفیت زندگی

سنجش کیفیت زندگی در محلات شهری در راستای ارتقاء کیفیت زندگی کلمات کلیدی : سنجش کیفیت زندگی پایان نامه کیفیت زندگی عینی پایان نامه کیفیت زندگی ذهنی پایان نامه کیفیت زندگی شهری پایان نامه ارتقاء کیفیت زندگی سنجش کیفیت زندگی…

آثار روانی و دینی حسادت و پیامدهای اجتماعی آن

آثار روانی و دینی حسادت و پیامدهای اجتماعی آن کلمات کلیدی : پایان نامه حسادت آثار روانی حسادت آثار جسمانی حسادت پیامدهای فردی حسادت پیامدهای دنیوی حسادت پیامدهای اخروی حسادت پیامدهای اجتماعی حسادت تعریف حسادت در علم اخلاق تحقیق کامل…

بررسی فقهی و حقوقی قاعده عسر و حرج

بررسی فقهی و حقوقی قاعده عسر و حرج قاعده عسر و حرج بررسی فقهی قاعده عسر و حرج بررسی حقوقی قاعده عسر و حرج پایان نامه قاعده عسر و حرج قاعده عسر و حرج در فقه قاعده عسر و حرج…

پروپوزال زمانبندی کارها در محاسبات ابری با روش SFLA

پروپوزال زمانبندی کارها در محاسبات ابری با روش SFLA کلمات کلیدی : پروپوزال رایانش ابری زمانبندی در محاسبات ابری زمانبندی وظایف در رایانش ابری زمانبندی منابع در رایانش ابری زمانبندی کارها در محاسبات ابری زمانبندی وظایف در محاسبات ابری الگوریتم…

جزوه تاریخ اروپا در قرون وسطی

جزوه تاریخ اروپا در قرون وسطی کلمات کلیدی : جزوه تاریخ اروپا در قرون وسطی رفتن به سایت اصلی جزوه تاریخ اروپا در قرون وسطی شامل 8 صفحه جامع و کامل بصورت pdf مناسب جمع بندی و مرور سریع جهت…

ساختار پست های فشار قوی

ساختار پست های فشار قوی پستهای انتقال نیرو سیستم های قدرت پست های فشار قوی دانلود پایان نامه مهندسی برق دانلود پایان نامه برق دانلود پایان نامه ساختار پست های فشار قوی رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته…

بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان

بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان پایان نامه تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی تحلیل محتوای کتاب درسی دین و زندگی پایان نامه تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی 1 پایان نامه تحلیل محتوای کتاب دین و…

پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی (cases) جينکز و مورگان با روایی و پایایی

پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی (cases) جينکز و مورگان با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی بندورا پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پیاده سازی مدیریت دانش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پیاده سازی مدیریت دانش مبانی نظری پیاده سازی مدیریت دانش دانلود مبانی نظری پیاده سازی مدیریت دانش پیشینه تحقیق پیاده سازی مدیریت دانش ادبیات نظری پیاده سازی مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه پیاده سازی…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب سازمان با تحلیل پوششی داده ها

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب سازمان با تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی  با DEA ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری دانلود مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری پیشینه تحقیق فرآیند یاددهی یادگیری ادبیات نظری فرآیند یاددهی یادگیری فصل دوم پایان نامه فرآیند یاددهی…

تحلیل صور خیال در شاهنامه فردوسی و بررسی ترکیبها و تصاویر در آن

تحلیل صور خیال در شاهنامه فردوسی و بررسی ترکیبها و تصاویر در آن عناصر خیال در شاهنامه شناخت تصاویر و تركیبها در شاهنامه شناخت شیوه های تصویر سازی در شاهنامه تنوع مجاز در شاهنامه استعاره در شاهنامه تشبیه در شاهنامه…

پاورپوینت کتاب جامعه شناسي شهري تألیف دكتر غلامعباس توسلي

پاورپوینت کتاب جامعه شناسي شهري تألیف دكتر غلامعباس توسلي کلمات کلیدی : پاورپوینت کتاب جامعه شناسي شهري تألیف دكتر غلامعباس توسلي پاورپوینت خلاصه کتاب جامعه شناسي شهري توسلي خلاصه کتاب جامعه شناسي شهري توسلي ريخت شناسي ( مرفولوژي ) شهري…

پاورپوینت آسيب هاي زلزله در شريانهاي حياتي خطوط انتقال و شبکه‌ آبرسانی

پاورپوینت آسيب هاي زلزله در شريانهاي حياتي خطوط انتقال و شبکه‌ آبرسانی دانلود رایگان پاورپوینت آسيب هاي زلزله در شريانهاي حياتي خطوط انتقال و شبکه‌ آبرسانی پاورپوینت آسيب هاي زلزله در شريانهاي حياتي خطوط انتقال و شبکه‌ آبرسانی آسيب هاي…

پروپوزال تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

پروپوزال تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی پروپوزال مدیریت دانش مدیریت دانش در بانک استقرار مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در بانک عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش پروپوزال عوامل…

رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع در شركت های بیمه

رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع در شركت های بیمه پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت کیفیت جامع مدیریت دانش در شركتهای بیمه مدیریت کیفیت جامع در شركتهای بیمه استقرار مدیریت دانش در شرکتهای بیمه پیاده سازی مدیریت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق طلاق عاطفی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق طلاق عاطفی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه طلاق عاطفی پیشینه تحقیق در مورد طلاق عاطفی مبانی نظری طلاق عاطفی پیشینه تحقیق طلاق عاطفی پیشینه داخلی طلاق عاطفی پیشینه خارجی طلاق عاطفی پیشینه پژوهش…

رابطه دین و دولت از دیدگاه دکتر علی شریعتی

رابطه دین و دولت از دیدگاه دکتر علی شریعتی دکتر شریعتی تشیع علوی تشیع صفوی رهبری جامعه دموکراسی متعهدانه دانلود پایان نامه علوم اجتماعی رابطه دین و دولت از دیدگاه دکتر علی شریعتی دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی رابطه…

پاورپوینت مهندسی دوباره

پاورپوینت مهندسی دوباره پاورپوینت مهندسی دوباره تحقیق مهندسی دوباره نامهای دیگر مهندسی دوباره تعاریف مهندسی دوباره عناصر اصلی تعاریف مهندسی دوباره عناصر اساسی مهندسی دوباره ابعاد تغییر در مهندسی دوباره انواع مهندسی دوباره مهندسی دوباره فرآیند محور نقش آفرینان مهندسی…

بررسی زیرساختهای مدیریت دانش

بررسی زیرساختهای مدیریت دانش تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش مبانی زیر ساخت مدیریت دانش زیرساختهای مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc دانلود پایان نامه مدیریت دانش فناوری‌های مدیریت دانش پایان نامه زیرساختهای مدیریت…

مبانی نظری تاثیر استراتژی منابع انسانی بر ارزیابی عملکرد مدیران

مبانی نظری تاثیر استراتژی منابع انسانی بر ارزیابی عملکرد مدیران مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیران مبانی نظری استراتژی های منابع انسانی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران روشهای ارزیابی عملکرد مدیران مولفه های استراتژی های منابع انسانی مبانی نظری استراتژی های منابع…

پرسشنامه طلاق عاطفی هاشمی 1392 با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه طلاق عاطفی هاشمی 1392 با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : مقیاس طلاق عاطفی پرسشنامه طلاق عاطفی پرسشنامه طلاق عاطفی pdf پرسشنامه طلاق عاطفی هاشمی دانلود پرسشنامه طلاق عاطفی هاشمی،1392 تفسیر پرسشنامه طلاق عاطفی هاشمی،1392 رفتن به…

حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک و نقش آن در مدیریت ریسک بنگاه

حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک و نقش آن در مدیریت ریسک بنگاه مدیریت ریسک حسابرسی داخلی مدیریت ریسک بنگاه حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک دانلود مقالات رشته حسابداری دانلود مقالات حسابداری خرید مقالات حسابداری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

مكانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اكسل و بلبرینگ)

مكانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اكسل و بلبرینگ) شفت یاتاقان مكانیزم مونتا‍‍‍ژ اكسل و بلبرینگ مكانیزم انتقال قدرت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق رشته مکانیک دانلود مقالات رشته…

بررسی میزان و علل شركت یا عدم شركت دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر گیلانغرب در فعالیتهای ورزشی خارج از مدرسه

بررسی میزان و علل شركت یا عدم شركت دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر گیلانغرب در فعالیتهای ورزشی خارج از مدرسه نقش آموزش و پرورش درگذراندن اوقات خارج از مدرسه فعالیتهای ورزشی دانش آموزان اوقات خارج از مدرسه علل شركت دانش…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *